czwartek, 28 stycznia 2016

O nas



        Projekt naszej Akademii powstał z myślą o wspieraniu rozwoju języka polskiego dzieci w wieku przedszkolnym, które wychowywane są w polskich lub polsko - niemieckich rodzinach w Elmshorn i okolicach.  Brak polskich grup dziecięcych skłonił mnie do podjęcia inicjatywy utworzenia miejsca, w którym dzieci mówiące w języku polskim będą mogły się spotykać i wspólnie bawić, wykorzystując i rozwijając język swoich rodziców.
         Założeniem tego projektu jest zapoznanie dzieci z polskimi zabawami, piosenkami i literaturą dziecięcą. Zainteresowanie już małych dzieci krajem ich pochodzenie. Popularyzowanie wśród  najmłodszej Polonii niemieckiej choć części dorobku polskiej kultury dziecięcej. 





            Wiek przedszkolny, to najważniejszy okres kształtowania się mowy i języka. Podstawą do nabywania języka kraju zamieszkania dla dzieci emigrantów, jest zawsze prawidłowo ukształtowany język ojczysty, którym na co dzień posługują się rodzice. Dzieci z rodzin dwujęzycznych, uczą się od niemowlęcia dwóch języków, jednak mieszkając poza Polską, język polski staje się językiem mniejszościowym, którym dziecko może porozumiewać się tylko z jednym z rodziców lub w czasie spotkań z rodziną z Polski. Niewiele jest miejsc, organizacji, czy polskich szkół, które oferowałyby zajęcia dla najmłodszej polni niemieckiej. Dużą wagę przywiązuje się do nauki języka polskiego, czytania i pisania po polsku dla dzieci w wieku szkolnym. Zdecydowanie mniej możliwości do rozwijania mowy polskiej i poznawania polskiej kultury, istnieje dla dzieci młodszych. Oprócz bardzo dużych możliwości językowych, dzieci w tym wieku są bardzo otwarte i chętne do zabawy i nauki w języku swoich rodziców. Jest to również czas, w którym można jeszcze zapobiec zaniedbaniom w rozwoju języka polskiego, a tym samym ułatwić dzieciom, w późniejszym okresie, naukę czytania i pisania po polsku. Zainteresowanie polską kulturą kształtuje się od najmłodszych lat. Rodzice mieszkający na emigracji czytają dzieciom polską literaturę, śpiewają im pamiętane z swojego dzieciństwa piosenki, coraz częściej również interesują się tematem dwujęzyczności. Nie zastąpi to jednak dzieciom grupy rówieśniczej mówiącej po polsku oraz zorganizowanych zajęć grupowych, które kształtują poczucie przynależności, jedności, integracji z innymi dziećmi mówiącymi w tym języku. Uczestniczenie dziecka od  najmłodszych lat w polskich zajęciach kształtuje u nich nawyk porozumiewania się również z rówieśnikami po polsku. 

        Projekt "Akademii Pana Kleksa" powstał z myślą o moich własnych dzieciach i ich polskojęzycznych kolegach. To także mój zawód i pasja, którą mogę rozwijać także tu, na emigracji. Od 2013 roku dzięki naszym spotkaniom, nie tylko ja, ale również inni rodzice, a przede wszystkim dzieciaki, mają okazję nawiązywać nowe znajomości i przyjaźnie. Możemy dzielić się wspólnymi doświadczeniami, a jednocześnie wspierać w tym trudnym procesie wychowania dwujęzycznego i dwukulturowego.

Dlatego właśnie serdecznie zapraszam wszystkich rodziców dzieci w wieku od 0 do 9 lat do zapoznania się z ofertą naszych zajęć. 

   Serdecznie pozdrawiam               
 Karolina Wiśniewska   

  

            

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz