środa, 8 października 2014

Deutsch zu Hause bringt keine Vorteile!!!

           Zostałam zapytana w przedszkolu syna "Czy rozmawiamy w domu z dzieckiem po niemiecku?" - Odpowiedziałam, że nie, ponieważ mój i męża niemiecki nie jest tak dobry, by mógł być wzorem do nauki. Ta odpowiedź nie do końca zadowoliła jednak nauczycielkę. W związku z tym, że mój niemiecki nie jest aż tak dobry, by obronić swoje zdanie i przekonać niemieckiego pedagoga o tym, kto i jak powinien uczyć dziecko obcokrajowca języka, a i czas był dość ograniczony, postanowiłam wyszukać odpowiedni artykuł w języku niemieckim. Pomogły mi w tym inne mamy Polki na emigracji i udało się znaleźć kilka wartościowych artykułów, które być może i wam pomogą w obronie własnych przekonań:

1. Staatsinstitut für Frühpädagogik - Elternbrief Deutsch Wie lernt mein Kind 2 Sprachen, Deutsch und die Familiensprache?
artykuł dostępny jest również w innych językach http://www.ifp.bayern.de/materialien/elternbriefe.html 

2. www.logopaedieundpraevention-hfh,ch - M e h r s p r a c h i g e E r z i e h u n g : I n w e l c h e r S p r a c h e m i t d e m K i n d s p r e c h e n ?

3. www.migazin.de - Mehrsprachige Erziehung Worauf Eltern achten sollten

4. Der Tagesspiegel -  Studie: Deutsch zu Hause bringt keine Vorteile

Ja na świeżo i z dużym zapasem pewności siebie wydrukowałam i przekazałam pani przedszkolance artykuły. 

Chciałabym tylko dodać, że nauczycielkę syna bardzo cenię za jej pedagogiczne umiejętności, a jej odmienne zdanie w tym temacie uważam za przejaw ogólnego nastawienia niemieckich pedagogów do dwujęzyczności - ale to temat na inną dyskusję.

Dziewczyny poleciły również: http://www.zweisprachigkeit.net/empfehlungen_eltern.htm#Klaeren

I jeszcze fajny cytat z wypowiedzi Ewy W. "Ja zwykle odpowiadałam w takich sytuacjach, że moim celem jest, żeby dziecko mówiło po niemiecku jak pani przedszkolanka a po polsku jak ja a nie odwrotnie"

Dajcie znać jeśli znacie jeszcze jakieś godne polecenia artykuły.

Serdecznie dziękuję dziewczynom z grupy  "Dwujęzyczność dziecięca" za tak owocną pomoc :)
Szczególne pozdrowienia dla Olgi, Oli, Ewy i Agnieszki :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz